نهضت دموکراسی وترقی افغانستان و سیاست اجتماعی
داکتر آرین داکتر آرین


طرح مرامنامه " نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان" به خاطر ایجاد سازمان جد ید سیاسی، روشن و یک فراخوان بزرگ جهت تشکل نیروهای تجد د طلب، وطن پرست و صلحد وست است در این طرح مسایل مربوط به پایه گذاری نهضت، ژرفاند ن اهداف ووظایف آن و ضرورت اتحاد ووحد ت میان شخصیتهای ملی، سازمانها، فعالان سیاسی و نیروهای میهن د وست و تجد د گرای دموکراتیک به عنوان مسایل حیاتی و مرکزی ذکر گردیده است. طرح مسایل مهم اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را عمیقا تحلیل و راه های حل تمام مسایل و پرابلمهای پیچیده و ضروری را جستجو نموده ، که امکان حرکت استوار و مطمن به پیش را میسر میسازد. طرح مرامنامه نهضت بد ون توجه به طرز تفکر، آیدیالوژی، د ین و مذهب و جایگاه گروهای سیاسی و اجتماعی جامعه ما، فراگیر و به تمام مردم و آنانیکه آرمانشان تعالی و ترقی افغانستان است تعلق میگيرد. طرح در تاریخ جنبش های سیاسی و اجتماعی افغانستان بی سابقه بوده و اولین برنامه ای است که در مرکز سیاست آن دموکراسی و مردم سالاری قرار دارد و ضرورت تغییرات بنیادی را تسریع و اهداف مهم علمی و سنجیده را مطرح کرده است. اهداف نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان در عرصه انکشاف و رفاه اجتماعی- بازنگری عمیق تمام جهات زندگی جامعه و ایجاد بهترین شکل مناسبات اجتماعی میباشد که حل مبرم ترین وظایف اجتماعی را در این ساحه در برابر خود قرار میدهد و در چنین اوضاع و احوالی مسله رشد اجتماعی را بمثابه چرخشی از ویرانی بطرف آبادی و از بی عدالتی بسوی عدالت از اقدامات پراگنده اجتماعی به اقدامات علمی و عملی، از ضروریات مبرم جامعه کنونی ما میداند. تأمین شرایط کار خوب، معیشت، استراحت، تحصیل و خدمات صحی را تضمین مینماید و بخاطر نیازمندی های اقشار کم درآمد، کاهش و از بین بردن فقر و ستم اجتماعی مبارزه میکند.
طرح مرامنامه اولین گامی است که" نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان" پا به عرصه مبارزه سیاسی، علنی و قانونی میگذارد. این مرامنامه واقع گرا و مسالمت گراست با قهر و خشونت در هرشکل آن سر سازگاری ندارد و خواهان حل تضاد های سیاسی و اجتماعی از طریق صلح آمیز و مسالمت آمیز میباشد و با اعمال قهر و خشونت و تشد د مخالف است و نخستین برنامه ای است که با هیچ گروه، سازمان و دولتی دشمنی ندارد. به اساس این مرامنامه تمام مسایل و موضوعات مهم، ضروری و حاد مانند - مسله حاکمیت ملی، حقوق و آزادی های فردی، مسله اقتصادی و صنعتی کردن کشور، مسله انکشاف و رفاه اجتماعی، مسله ملی، مسله تضمین و تأمین مصونیت قانونی سرمایه های داخلی و خارجی، مسله حمایت از حقوق کارگران و دهقانان، مسله زنان، پیشرفت فرهنگ و روابط بین المللی و مناسبات خارجی، از طریق تفاهم و مسالمت حل و فصل میگردد. مهمترین خصوصیت این مرامنامه در آن است که به تمام مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پاسخ علمی ارائه کرده و راه های بیرون رفت از پرابلمهای موجود را بصورت روشن توضیح و تشریح نموده و یگانه برنامه ای است که اولین بار در چارچوب شرایط خاص اجتماعی و تاریخی کشورما تنظیم گردیده و مختصات ویژه جامعه و زمان ما در آن در نظر گرفته شده است. آنچه در طرح قابل اهمیت است، خدمات صحی را بخاطر سلامتی، صحت و سعادت انسان، از ضروریات اساسی دانسته و " تضمین و تأمین خدمات صحی، گسترش بیمه ها و خدمات دولتی در عرصه صحت عامه و رسیدگی به معلولین و معیوبین، بازنشستگی و تقاعد" را حق مسلم تمام اتباع افغانستان میداند. یکی از جهات کلیدی سیاست اجتماعی نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان " مبارزه برای تأمین حقوق اجتماعی و صنفی دانشمندان، استادان، معلمان، نویسندگان، شاعران، هنرمندان، و ژورنالیستان کشور" است و دور نمای ترقی اجتماعی و فرهنگی را وابسته به نخبگان، فرهیخته گان، دانشمندان و جوانان میداند و توجه خاص خود را به تضمین تحصیلات مجانی متعلمان و محصلان مبذ ول داشته از آنها حمایت و پشتیبانی میکند. در طرح جای ویژه خود را زنان و جوانان بمثابه اشتراک کنندگان فعال تغییرات اجتماعی داشته و مرامنامه خواستار اشتراک عملی آنها در حل تمام پرابلمهای اقتصادی و اجتماعی جامعه شده است " مبارزه و مساعی در راه حمایه طفل و مادر از طریق ایجاد زایشگاه ها، شیرخوارگاه ها، کودکستانها" و تأمین شرایط خوب برای کودکان و حمایت از مادران را، یکی از ضمانت های مطمین سلامت و ترقی جامعه میداند. از مسایل مبرم و حیاتی که بیشتر مورد توجه طرح برنامه قرار گرفته است مبارزه علیه پد یده های مصیبت بار چون " فساد، تبهکاری، رشوت و اعتیاد " است، برنامه سیمای پاک، متواضع و صادق و سچه جامعه را در عرصه های معنوی و اخلاقی تأکید نموده است.
طرح ارائه شده با در نظرداشت ملاحظات تاریخی و اجتماعی و خصوصیات جامعه ما به مسله دفاع و رعایت اساسات د ین مبین اسلام و ارزشهای پسندیده ملی و مسله اجرای مراسم د ینی برای پیروان سایر اد یان توجه خاص نموده و با اعمال سوء استفاده از د ین و مذهب بخاطر فریب مردم و به منظور حفظ و کسب قدرت سیاسی مخالفت مینماید. وطن پرستان! بياييد برای نجات از افتید ن مجدد افغانستان به کام بحران، سرنوشت میهن و مردم ما ازهمه نیروهای که صادقانه خواستار صلح، دوستی و ترقی افغانستان هستند مصرانه و پیگرانه بخواهيم تا بی درنگ اختلافات فرعی را کنار بگذارند، از انحصار طلبی و تفرقه، از تک بینی و تک روی دست بردارند و برای همکاری و همبستگی بر پایه برنامه " نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان" به فوری ترین و مبرم ترین خواست جامعه و زمان ما پاسخ مثبت بدهند و چه بهتر اينکه سود مند است پیشنهادات اصلاحی و نظریات تکمیلی خویش را ارائه نموده و راه های بهتر و کاملتر، جهت دست یافتن و توفیق به این آرمان عالی و ملی را جستجو نموده و دسترسی به آنرا سهلتر و عملی تر سازند تا سرانجام میهن ما بسوی آن ستیغ تابنده گام بردارد که آرزوی دیرینه ای مردم ماست./
منتشره شماره سوم سال سوم ماهنامه مشعل
June 26th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات